Az Alvás Világnapja

  • 15.03.2016
  • március 18.

Az alvás világnapját 2008 óta minden évben megünnepeljük. Ezen a napon világszerte felhívják az emberek figyelmét az egészséges alvás jelentőségére, az alvászavarok egészségi és társadalmi hatásaira, valamint az alvásproblémák megelőzésének lehetőségeire. Minden évben új szlogennel jelentkezik ez a jeles nap. A 2016-os év jelmondata: „A jó alvás egy elérhető álom.”

Sajnos, ezt csupán a világ népességének harmada tapasztalhatja meg, a többség számára a jó alvás csak vágyálom.

Pedig a megfelelő minőségű alvás egészségünk megőrzésének egyik legfontosabb alappillére a kiegyensúlyozott táplálkozás és a rendszeres testmozgás mellett.

Az alvás minőségét három mutatóval jellemezhetjük:

  1. Időtartam - Az elegendő mennyiségű alvás biztosítja, hogy másnap kipihentek és éberek legyünk.
  2. Folyamatosság – Fontos, hogy alvásunkat semmi ne szakítsa meg.
  3. Mélység - Alvásunknak kellően mélynek kell lennie ahhoz, hogy kifejthesse regeneráló és frissítő hatását.

Amennyiben alvásunk zavart szenved, biztosra vehetjük, hogy egészségünk is hanyatlani kezd. A rossz alvással párosuló gyengülő egészség nem csak életminőségünket rontja, de a boldogságot is elűzheti az életünkből.

A jó hír, hogy az alvászavarok többsége megelőzhető, illetve kezelhető. Ennek ellenére az érintetteknek kevesebb, mint harmada veszi igénybe szakértő segítségét.

Az alvásproblémák napjainkban olyan globális járványt jelentenek, melyek a világ népességének 45 százalékát érintik, azaz csaknem minden második embernek veszélyeztetik az egészségét és az életminőségét.

A túl kevés (hat óránál kevesebb), vagy éppen a túl sok (tíz óránál több) alvás egyaránt káros. Különösen 45 éves kor felett rombolja az egészséget, hiszen fokozza az elhízás kockázatát, és olyan súlyos betegségekkel hozható összefüggésbe, mint a szívbetegség és a cukorbetegség. Akik valamilyen krónikus betegségben szenvednek, azok számára még fontosabb, hogy törekedjenek az optimális mennyiségű, napi 7-9 órányi alvásra.

Gyakori alvászavar az alvási apnoe, mely a középkorú és idősebb korosztályok körében a férfiak 17, míg a nők 9 százalékát érinti. Aki alvási apnoétól szenved, annak az alvását gyakori légzésszünetek tarkítják, a légzés többször is megakad, vagy éppen súlyosan alacsony intenzitású. Az egyik fő tünete a hangos horkolás, amiért leginkább a hálótárs bosszankodik, holott nem egyszerűen egy zavaró tényezőről van szó, hanem az egészséget komolyan veszélyeztető problémáról. Az akadozó légzés következtében fellépő oxigénhiány károsan hat az agyra, és valamennyi szervünk oxigénellátottságát csökkenti. Következményként magas vérnyomással, szívelégtelenséggel, a nyaki verőér szűkületével, vagy akár szélütéssel is számolhatunk.

Szellemi egészségünk megőrzéséhez is elengedhetetlen a jó alvás. Az alvászavarok megnövelik a mentális rendellenességek, a depresszió és a szorongás kialakulásának kockázatát. Akik pedig már szenvednek valamilyen mentális betegségben, azoknál a gyógyszerek és a kezelések hatására javulhat az alvásminőség.

A rossz minőségű alvás következtében nem csak fáradtabbaknak fogjuk érezni magunkat, hanem csökkeni fog napközben az éberségünk, a figyelmünk, a koncentrációs képességünk, a munkahelyi teljesítményünk, mindezek pedig a közúti balesetek kockázatát is nagymértékben fokozzák.

Alvásunkat környezetünk is jelentősen befolyásolja: a hőmérséklet, a fény, az ágy kényelme, az elektromos eszközök és a zaj is.

A nyugodt alvás legfőbb feltételei közé tartoznak a sötétség és a csend. A sötétség elősegíti a melatonin nevű hormon termelődését, mely a nyugodt és mély alvás elősegítője, ezért ha éjszaka nem tudjuk teljesen elsötétíteni hálószobánkat, illetve, ha párunk olvas vagy tévézik mellettünk, viseljünk alvómaszkot.

Ha olyan helyen lakunk, ahol éjszaka sem csitul a forgalom zaja, érdemes füldugót használni a nyugodt alvás elősegítése érdekében.

Az alvászavarokat ne vegyük félvállról, mert valóban súlyosan gyengíthetik egészségünket. Törekedjünk a békés, folyamatos, mély alvás elérésére minden éjjel, hiszen ahogyan a 2016-os szlogen is mondja: „A jó alvás egy elérhető álom.”

Forrás: worldsleepday.org

Egészség

Szabadidő

Sport

50+

Kisgyermekek

Tinik

Celebek

Hallásvédelem

Érdekességek

Infografikák