Az autógyártók számos innovatív technológiával igyekeznek biztonságosabbá tenni a személygépkocsikat ütközés esetén. Vajon a hallásunk védelmére is gondolnak?
Egy baleset során fellépő zajhatások elég erősek ahhoz, hogy károsítsák a hallásunkat. A 2016-os Mercedes E-osztály modellje kitalált erre is egy megoldást. Ezek a járművek egy esetleges ütközés során rózsaszín zajjal érik el, hogy a füleinket megóvják a baleset során bekövetkezett erős zajoktól.
Az ún. Pre Safe Sound funkció a Mercedes Benz Pre Safe rendszerének a része. Ha az autó észleli, hogy az ütközés elkerülhetetlen, felkészül arra, hogy közvetlenül a csattanás előtt a hangszórókon keresztül rózsaszín zajt játsszon be, melynek célja, az ún. stapedius (kengyel)-reflex beindítása a fülben. Ez a nagy hangerőre aktiválódó reflex nagyjából 100 decibelig képes megvédeni a belső fület a zajártalomtól, és körülbelül 20 decibellel csillapítja a zajhatást. A kengyelizom (musculus stapedius) a középfül legbelső hallócsontocskájához, a kengyelhez (stapes) kapcsolódik. A kengyelizom erős zaj hatására összehúzódik, így a kengyel talpi része benyomódik, az elülső része kiemelődik, ezáltal csökken a hangvezetés mértéke. Ez a reflex, mely nem tart tovább egy másodpercnél, megkíméli a belső fület az erős zajtól.
Az autó hallásvédelmi rendszerét azért fejlesztették ki, hogy még az ütközés pillanata előtt kiváltsa a kengyel-reflexet. Mindezt egy 80 decibel erősséggel „berobbanó” rózsaszín zajjal tudják elérni, mely a tesztek alapján hatékonynak bizonyult abban, hogy felkészítse a hallószervet az erős hanghatásokkal való megbirkózásra.
2014 © Minden, ami hallás Impresszum | Adatvédelem | Állásajánlat