A motorosokat megosztja a hallásvédő eszközök használatának gondolata motorozás közben. A sportág sok más eleme kapcsán is eltérőek a vélemények, nem csak a füldugókkal kapcsolatban. Használóik esküsznek rájuk, tagadóik pedig vitatják forgalomban való alkalmazás biztonságát. Sok esetben viszont az tapasztalható, hogy mindkét oldalon félinformációkon alapulnak a vélemények.
Tehát érdemes tisztázni a zavarokat és a megfelelő információk birtokában meggyőződni róla, milyen tényeket fogadhatunk el a motoros hallásvédelemmel kapcsolatban. A legfontosabb a gyakran észrevétlen, ún. csendes gyilkossal, vagyis a szélzajjal foglalkozni, mely nem a kipufogó vagy a forgalom hangja, viszont könnyen eléri a 100dB-es értéket, például autópályán haladva. Járjunk utána, milyen hangerő képes tönkretenni hallásunk és mit tehetünk ez ellen.
Tévhit: Nem lehet hallani a forgalmat, a szirénákat, a motort vagy más fontos hangokat füldugó viselése közben.
A füldugó nem blokkolja a hangokat, de befolyásolja a hallott hangokat.
A hallás igazi gyilkosa a magas frekvenciájú szélzaj, melyet meg kell próbálnunk csökkenteni. A motoron az alacsony frekvenciájú hangokra van szükség, mint a körülöttünk lévő autók, a motorfordulatszám és a közeledő szirénák.
Mivel a szélzaj folyamatosan támadja a füleket, átmeneti küszöbeltolódást vagy halláscsökkenést eredményez a túlzott expozícióval. Mindannyian tapasztalhattunk már ilyesmit koncerten, autóversenyen, üzemi gépeknél, stb. Más szóval, hosszabb ideig tartó motorozás után rosszul fogunk hallani.
Az átmeneti süketség még inkább veszélyezteti biztonságunkat az utakon, mint a füldugók használata, mivel az összes frekvenciára hatással van. A megfelelő hallásvédő megakadályozza, hogy a magas szélzaj kárt okozzon, miközben lehetővé teszi az alacsony frekvenciájú hangok hallását.
Tévhit: Csak akkor kell füldugó, ha hangos motorunk van.
A hallásra a szélzaj van a legnagyobb veszéllyel, és sokkal gyorsabban eléri a káros hangerőt, mint gondolnánk. Függetlenül a típustól, maga a motor hangja eltörpül a szélzaj decibelértékei mellett, mely általában normál tempónál 100-110dB. Egy állandó, magas frekvenciájú hang, melyet sokan észre sem vesznek, csak mikor már halálra tépázta a dobhártyát.
Tévhit: Nem kell füldugó az egész arcot takaró sisakoknál.
Ugyan az ilyen sisakok csökkentik a zajexpozíciót, de olyan mértékben nem csökkentik, hogy ne eredményezne a zaj halláscsökkenést. Különböző tanulmányok azt mutatják, hogy 5-10dB az eltérés a teljes arcot takaró sisakoknál, a hangerő viszont könnyen meghaladja a 100dB-t, mely rövid idő alatt is maradandó halláskárosodást okozhat. Néhány sisak egyenesen úgy tereli a levegőt, hogy a tapasztalható hangerő mértéke megegyezik a sisak használatának mellőzésénél mérhető szélzaj hangerejével.
Tévhit: A szélvédő és az áramvonalas kialakítás elvágja a szélzajt.
Hasonló a különbség, mint a félsisakok és teljesek esetében. Tapasztalható némi zajszint csökkenés, de csak csekély mértékű. Zaj szempontjából keveset számít a szélvédő stílusa, az áramvonalas burkolat, az ember magassága, testhelyzete, a keletkező turbulencia.
Tény: Az autópályán való motorozás nem helyrehozhatatlan, de észrevehetetlen halláscsökkenést eredményez.
A 85-90dB-es zaj 8 óra alatt képes kárt tenni a hallásban, ha pedig a zajszint meghaladja a 100dB-t, az expozíciós idő 2 órára csökken, 115dB pedig 15 perc elteltével is maradandó károkat eredményez.
Mit jelent ez a motorosoknak? A 85-90dB egy normál zajos, forgalmas úton is megvalósul 50-60km/h-s sebességnél. Gondoljunk csak a városi forgalomra, dudák, szirénák és hangos járművek, habár ez még nem feltétlenül okoz maradandó halláskárosodást.
Azonban nagyobb sebességnél drámai ütemben emelkedik a zaj decibelértéke. Más szóval, több kárt tesz a fülekben egy üres autópályán cirkálni, mint a zsúfolt város közepén.
Tény: Egyes motorosok jobban hallanak hallásvédőt viselve.
Ez teljesen ellentétes azzal, ami törvényszerű lenne, de mégis igaz. A tartós zajexpozíció hatására könnyen előfordul átmeneti halláscsökkenés motorosoknál, így ha nem visel hallásvédőt, romlani fog a hallása, mielőtt még észrevenné.
Másrészt a füldugó csökkenti a magas frekvenciájú szélzajt, miközben a hallást nem gátolja, az alacsony frekvenciájú hangok, mint a közeledő autók, szirénék és a motor hallhatóak. Ennek eredményeként a füldugót használók komfortosabb utakat tudhatnak maguk mögött, kevésbé fáradnak el, nem zavarja őket annyira a zúgó szél.
A legfontosabb tényező a füldugó kiválasztásánál, hogy enyhítse a szélzaj hangerejét, miközben a fontos hangokat nem vágja el. Az ilyen füldugók 15-30dB csillapításra képesek általában.
Tény: Füldugót használva kevésbé fárad el az ember egy kör után.
A füldugót használók többsége tapasztalja, hogy kevésbé fárad el egy úton, amikor használja hallásvédőjét. Ez annak köszönhető, hogy csökken a "zajfáradtság", mely kimerültséget és fájdalmat eredményez a tartós zajhatás által. Ezt a jelenséget gyakran tapasztalják azok, akik pl. a légi közlekedés területén dolgoznak, itt hasonló zajszintnek teszik ki magukat. A zaj kizárásával, tompításával szó szoros értelmében energikusabbnak érzi magát az ember, ami különösen fontos, ha motorral közlekedik rendszeresen.
Rengeteg fajta füldugóból válogathatunk manapság kedvünkre, mindenki megtalálhatja a számára legalkalmasabbat. A legegyszerűbb daraboktól a komoly, motorozáshoz kifejlesztett, profi füldugókig minden megtalálható a piacon. A speciális motoros füldugókat úgy fejlesztették ki, hogy maximális kényelmet biztosítsanak viselőiknek hosszú órákon keresztül is. A szűrők lehetővé teszik, hogy a motor és a forgalom hasznos hangjai hallhatóak maradjanak, miközben a magas szélzaj tompább. Továbbá nem kell a füldugó kivételével bajlódni megállásnál, hiszen az emberi beszéd szintén hallható.
Rengeteg bizonyítékot tudunk felmutatni, plusz a hallásvédelem nélküli motorozás veszélyeit hosszú lista igazolja. Ha motorozol, de még nem használsz füldugót, itt az ideje egy próbát tenni. Ha szkeptikus vagy, és nem szeretnél nagyobb összegeket kiadni egy komoly füldugóra, kezdetnek próbálkozz az olcsóbb típusok valamelyikével. Nyilván nem azt az eredményt fogja nyújtani, mint egy motorozáshoz kifejlesztett füldugó, de a különbség a védelemmel és anélkül motorozás között érzékelhető lesz így is. Később pedig jó befektetés lehet egy professzionális termék vásárlása.
A vita valószínűleg ezután is folytatódni fog a motorosok körében a témáról, de reméljük a cikk adott elég információt, hogy többeket füldugó kipróbálására késztessen. Elvégre senki sem akar idősebb korára arra jutni, hogy bár többet tudott volna. Aki úgy gondolja, hogy veszélyes lenne a füldugó és nem hallaná a forgalmat, fontolja meg, milyen veszélyes lenne süketen motorozni!
Forrás: BikeBandit.com
2014 © Minden, ami hallás Impresszum | Adatvédelem | Állásajánlat