A 2015-ös Guinness Világrekordok között szerepel a világ legzajosabb munkahelye, mely nem más, mint egy Forma-1-es autó pilótafülkéje. A címet azzal nyerte el, hogy a pilótát – aki közvetlenül a motor előtt helyezkedik el az autóban - nem kevesebb, mint 140 dB zajhatás is éri a futamok alatt, ráadásul igen hosszú időn keresztül. Összehasonlításképpen: egy sugárhajtású (jet) repülőgép zajhatása felszálláskor 150 dB!
A 140 dB-es hangerő - védelem nélkül - nem csak azonnali idegkárosodást okozhat, hanem már 1-2 másodperc alatt is rettentő fizikai fájdalmat vált ki, hiszen ez az érték átlépi az emberi fájdalomküszöböt.
A rajongók számára a versenyeken az egyik legnagyobb élményt mégis az autók hangja jelenti, éppen ezért sokan csalódottságuknak adtak hangot, amikor 2014-től csendesebb motorok váltották fel a régi erőforrásokat. Bár egy elemzés szerint – a változatlan erőforrás ellenére – 2016-ban az autók ismét hangosabbak lettek, a mérték csupán néhány decibel, és nem lehet észrevenni.
Természetesen minden pilóta különleges, formaöntött füldugót visel a hallása megóvása érdekében. De felmerül a kérdés, hogy vajon a versenyekre kilátogató rajongók hallásának épsége veszélyben van-e?
Erre volt kíváncsi az austini Texas Egyetem akusztikai mérnöke, Craig Dolder is, aki nem mellesleg lelkes Forma-1 rajongó. Dolder már 2013-ban felhívta a figyelmet arra, hogy a sportágban a legnagyobb veszélyt az őrületes sebesség mellett a hatalmas zajhatás jelenti, nem csupán a pilóták, hanem a nézők számára is. A mérnök Montrealban, a Kanadai Nagydíj helyszínén mérte a zajhatást a pálya különböző részein. A nézők egyes állóhelyeken igen közel, mindössze 7,5 méterre helyezkednek el a pályától. Dolder úgy találta, hogy a versenyeken a 130 dB-es zajterhelés nagyon gyakorinak mondható.
A lassabb pályaszakaszokon nagyjából a napi megengedett zajhatás 50 százaléka éri a közönséget. A legnagyobb zaj az autók kigyorsításánál keletkezik, ahol akár 140 dB hangerő is düböröghet az emberek fülébe. Ez azt jelenti, hogy a futam alatt, több mint másfél órán át minden egyes körben a közel állók a napi biztonságos zajhatás több mint kétszeresének vannak kitéve. Tehát a legzajosabb helyeken a napi megengedett „zajadag” akár 85-szörösét kaphatjuk, ha az egész versenyt fülvédő nélkül nézzük végig.
A rajongók megosztottak a kérdésben: egyesek gondoskodnak hallásuk védelméről, míg mások szerint az autók keltette zaj a szórakozás szerves része, amitől kár lenne megfosztani magukat.
Noha egy Forma-1-es versenyen való szurkolás még nem jelent feltétlenül ténylegesen fülsiketítő élményt, Dolder szerint nem érdemes kockáztatni a hallásunkat, és fontos, hogy olyan jó minőségű füldugókkal védjük mindkét fülünket, melyek valóban hatékonyan szűrik ki az erős, éles, állandó zajokat.
2014 © Minden, ami hallás Impresszum | Adatvédelem | Állásajánlat