5 tipp, mellyel enyhíthetjük a fülcsengés tüneteit

  • 06.12.2015
  • Jáksó Nóra

A fülcsengés kellemetlen tünetei ellen mi magunk is sokat tehetünk egyszerű módszerekkel. Mielőtt azonban magunk próbálkoznánk a kezeléssel, fontos, hogy szakorvoshoz is ellátogassunk, hogy kiderüljön, mi okozhatja panaszunkat. A vezető okok között első helyen a halláscsökkenés áll, de kiválthatja a belső fül sérülése, a fülzsírdugó, egyes gyógyszerek, fülfertőzés, keringési zavarok, otosclerosis (a belső fül csontosodási rendellenessége), és bizonyos betegségek is, mint például a Meniere-kór.

Sajnos, néha nehéz megállapítani, mi áll a fülcsengés hátterében, ilyenkor mindenképpen érdemes megpróbálkozni az alternatív kezelési lehetőségekkel.

1. B-vitaminok

A B-vitamin csoportból a fülcsengés tekintetében különös figyelmet érdemelnek a B1-, a B6-, a B12-vitamin és a folsav. Bár a B1-vitamin hatásosságáról nincsenek egyértelmű bizonyítékok, sokak számára enyhülést nyújt a tünetekre, amennyiben naponta 100-500 mg-ot fogyasztanak belőle. Ez a napi ajánlott adag többszöröse, ezért érdemes kikérni orvosunk tanácsát, mielőtt szedni kezdenénk.

Javasolt napi kétszer 50 mg B1-vitaminnal kezdeni az adagolást. Ha két hónap után sem érzünk enyhülést, hagyjuk abba a szedését

A B12-vitamin a folsavval együtt nélkülözhetetlen a vörösvértestek képződéséhez. Ám kutatások szerint hiánya összefügghet a hallásromlással, s azt is megállapították, hogy kiegészítő szedésével csökkenthető a fülzúgás panasza. A folsavval (B9-vitamin) kapcsolatban is hasonló hatást állapítottak meg. Utóbbi fokozott bevitele különösen hatvan felettiek számára fontos, ugyanis segíthet megelőzni a hallásromlást.

Tanácsos a B6-vitamin kellő beviteléről is gondoskodni, naponta kétszer 50 mg csökkentheti a fülcsengést.

2. Ginkgo biloba

A Ginkgo bilobát, azaz páfrányfenyőt az agyi vérkeringés élénkítésére és a szellemi hanyatlás kockázatának csökkentésére alkalmazzák széles körben, de minden olyan esetben javasolt a fogyasztása, ahol a keringés működése nem kielégítő: visszérbetegség, érelmeszesedés, ízületi panaszok, a rossz vérkeringés okozta látászavarok, fejfájás, szédülés, és nem utolsósorban fülzúgás esetén. Értékes antioxidáns tartalmánál fogva a szabad gyökök romboló tevékenységét is gátolja a belső fülben.

3. Cink

Gyakori jel az alacsony cinkszint a fülcsengéssel élők körében. Kimutatták, hogy a cinkhiány is kiválthat tinnitust, kiegészítő szedése az esetek jelentős hányadában csökkenti a panaszokat. A cinkkel belső fülünk sejtjeinek egészségét is védhetjük a káros szabad gyökök romboló hatása ellen. A belső fülben található csigában bőségesen megtalálható ez az ásványi anyag. Napi 40 mg cink fogyasztása akár már két hét alatt enyhülést hozhat. Ennél nagyobb mennyiségben csak orvosi javallatra szedhetjük, ugyanis túlzott bevitele súlyos mellékhatásokat okozhat.

4. Q10

A Q10 koenzim biztosítja, hogy sejtjeink megkapják a működésükhöz szükséges energiát. A tinnitus enyhítésében szintén segíthet, de csak azoknál, akiknek a szervezetében kevés van belőle. Ez könnyen előfordulhat, hiszen bár a májunk is termeli, harminc éves kor felett már csökken a mennyisége a testünkben. Az egyik leggazdagabb Q10 forrás az avokádó és a belőle nyert olaj, de természetesen étrendkiegészítő formájában is hozzájuthatunk.

5. Melatonin

A melatonin különösen azok számára lehet előnyös, akiknek már a nyugodt alvását is gátolja a fülcsengés. Az ajánlott napi adagolás – 1-3 mg – nagy biztonsággal szedhető, minimális mellékhatása révén ideális alternatív segítséget jelenthet. Fokozottan előmozdíthatja az állapot javulását különösen azoknál, akik kétoldali fülcsengéstől szenvednek. Emellett a zaj okozta halláscsökkenés ellen is védelmet nyújthat.

Fülcsengés esetén figyeljünk oda a kellő vitamin- és ásványi anyag bevitelre. Különösen ügyeljünk a magnézium- és kálium pótlására, mert ezek hiánya is fokozhatja a problémát. Törekedjünk az egészséges életmódra, mivel az alkoholfogyasztás, a dohányzás, a sok só, a telített- és a transz-zsírsavak is ronthatnak a tüneteken, mivel hozzájárulnak az érszűkület kialakulásához, ami súlyosbítja a panaszokat.

Egészség

Szabadidő

Sport

50+

Kisgyermekek

Tinik

Celebek

Hallásvédelem

Érdekességek

Infografikák