Hallásvédelem motorosoknak

  • 18.07.2014
  • Varga Zsófia

Két férfi beszélget. Az egyik kérkedik a hallókészülékével, hogy "Van új hallókészülékem! Ez csodálatos. Minden tisztán hallok.". A másik kérdezi: "Tényleg? Milyen?" Az első az órájára pillant, és azt mondja: "negyed három". Ha ez olyan, mintha magadat hallanád, a halláscsökkenés kapujában állsz.

A motorosok, hasonlóan más halláskárosodásra jelöltekkel, gyakran tapasztalnak hallási problémákat. És, mint mindenki másnál, sok kérdés merül fel náluk is. Mary Wade, audiológus száraz humorral állítja, hogy a motorosok egyenesen az ártalmas zajhatások központjába rohannak, a motorozás közben tapasztalható hangokat "fiú zajnak" nevezi.

A zajos dolgok viccesek, a férfiakat pedig nem kell megérteni és kész.

A "fiú zaj" spektrum a motorosoknak tartalmazza a szélzajt, a motor mechanikai hangjait, a kipufogóét, a gumiabroncsokét, valamint számos külső környezeti hangot is. A zajokból kivezető úthoz képesnek kell lennünk megkülönböztetni, hogy mi az, ami már veszélyes. A figyelmeztető hangok, mint a sziréna, a dudák és az autók hangja biztonságosan felismerhető kell, hogy legyen még a bukósisakon keresztül is.

A motorosok fülére három fontos dolog van hatással: a hangnyomás, az időtartam és kisebb mértékben a gyakoriság. Nézzünk meg néhány fogalmat!

A fülek a hangnyomást hangerőként érzékelik. A zajszintet decibelben mérik, és logaritmikus skálán hasonlítják össze. Minden 10dB-es egység 10 hangnyomásszintet jelent. Gondoljunk a Richter skálára! A hangosság gyorsan felhalmozódik.

Az 1940-es években kutatások alapján elfogadtak egy munkahelyekre vonatkozó iránymutatást. Ha ezeket az adatokat áttekintjük, látható, hogy a hangnyomás és az időtartam nagyon szorosan összefügg egymással. A szabvány szerint, minden 90dB-t meghaladó 5dB-es növekedés megfelezi az optimális expozíciós időtartamot.

A hallókészülékekkel foglalkozó szakemberek szerint, van némi ellentmondás. Néhány új tanulmány sürgeti, hogy az indexelést konzervatívabban határozzák meg, és csökkentsék le 3dB-re.

A hangnyomás szintje és az időtartam független az expozíció gyakoriságától. Egy bizonyos hang "pályája" a frekvencia. A magas hangot sokszor hangosabbnak, ugyanazon intenzitás mellett már-már fájdalmasnak érezzük, az alacsony frekvenciájú hangnál pont fordítva van.

Wade doktor azt állítja, hogy ami biztonságos néhányaknak, az nem feltétlenül biztonságos mindenkinek. Amikor a zajterhelést követően vesszük észre, hogy csökkent a hallásunk, a fülünk érzi a teljes vagy enyhe csengést, ezzel a jelzéssel hívja a mentőket. A tünetek sokszor csak átmenetiek, de ha a változás állandó, nos... Együtt kell élni a halláscsökkenéssel.

Különbséget kell tenni a jó és rossz zaj között. Az nagy hajtásban keletkező szélzaj például rossz, és sok más hangért is felelős. A szirénák, a dudák, a GPS hangutasítások, és a motor hangja jó hangnak számít. Szeretnénk lehetőleg csak a rossz zajokat a legnagyobb mértékben csökkenteni. A sebesség növelésével a szélzaj is egyre nagyobb, a fülek pedig gyorsan túlterheltté válhatnak.

Nézzünk meg néhány kutatást!

Alapos vizsgálatokkal pontos méréseket végeztek különböző sisakoknál, középpontban a tapasztalt szélzaj állt. Egy brit tanulmány kifejezetten olyan mérésekkel dolgozott, melyek motorral dolgozókra, pl. rendőrökre és futárokra irányultak.

Kalibrált mikrofont helyeztek a motoros külső fülébe, ezután végeztek vizsgálatot az utcán, majd szélcsatornában is. A tanulmány megállapította, hogy szélzaj jelentős mértékben nőtt, 65km/h felett elnyomta a motor, a kipufogó és az abroncs hangját.

Ezt a vizsgálatot BMW motorral végezték, 27 sisakot teszteltek le 13 különböző sebességnél. A szélzaj átlagosan 100dB környékén volt a sisakok eltérő technológiája ellenére.

A kutatásnál próbáltak teljes arcot védő sisakot, nyílt modelleket, szellőzővel ellátottakat, zártakat. Nagy részük egy szalaggal ellátott pajzsnak tekinthető, amin különböző hosszúságú üveg és néhány kagyló alakú, műanyag vagy karton spoiler található. Egy gyártó tér el ettől az alap formától.

A füldugókkal foglalkozó Norm Matzen elmondja, rengeteg sisakot teszteltek szélcsatornában, legjellemzőbb az 500Hz-es szélzaj. Megállapították, hogy alapvetően minden sisak egyformán érzékeny a zajra. A különböző márkák és modellek között nagyjából csak 1dB eltéréseket jegyeztek fel.

A vizsgálatok nem találtak különbséget abban, hogy a motoros sisakkal vagy anélkül hallja-e jobban a forgalom zaját. A hallás képességét jelentősen befolyásolja a jármű sebessége miatt megnövekedett szélzaj, függetlenül attól, hogy visel-e a motoros sisakot. Minden adott sebességnél érvényes, hogy a bukó se nem rontott, se nem javított a halláson.

A 85dB feletti zajt 8 órán át viselhetjük el ártalom nélkül, pl. munkahelyen. Viszont ahogy emelkedik a decibelek száma, úgy csökkent ez az időtartam. Képzeljük csak el, milyen ha 120-130-cal hajtunk a motoron, 105dB-lel süvít a fülekbe a szélzaj, na de ki az, aki csak 10 percre ül fel a motorra? Senki. Mit tehetünk?

Nos, a válasz egészen egyszerű.

Füldugó. Ma már rengeteg fajtájú füldugó kapható, például az Alpine füldugók, melyek közt mindenki, így a motorosok is megtalálhatják a számukra megfelelő darabokat. A füldugó 20-30dB-lel képes csillapítani a zajt, ami így optimális szintre csökkenti a fülünket érő hangerősséget.

A fuldugo.hu kínálatában találhatunk alváshoz, bulizáshoz, úszáshoz, és persze motorozáshoz tervezett speciális füldugót, melynek szűrőjét pontosan úgy tervezték, hogy a már említett rossz zajt, vagyis a szélzajt kiszűrje, míg a jó zajokat, mint a szirénát, autódudát és a motor hangját halljuk.

A kialakítás lehetővé teszi a kényelmes viseletet, még a bukósisak alatt is. Használata öröm, napszemüveghez tudnánk hasonlítani, melyeknél nem von le a látás élményéből a lencse, sőt, a szemek megkönnyebbülnek az erős napsütés korlátozásától. Ugyanígy működik a füldugó.

Könnyen személyre szabható a formája, hiszen senki sem szeretne állandóan megállni a motorral, levenni a bukósisakot és igazgatni a füldugóját, első a kényelem.

A lényeg?

Van megoldás, nem kell feladni sem a motorozást, sem az egészséges hallást, sem a kényelmet. Látogass el webáruházunkba, és rendeld meg az Alpine MotoSafe füldugót a biztonságos motorozásért!

Forrás: Rider Magazine

Egészség

Szabadidő

Sport

50+

Kisgyermekek

Tinik

Celebek

Hallásvédelem

Állatvilág

Érdekességek

Infografikák