Így védheted hallásod heti egy-két adag hallal

  • 07.08.2016
  • Jáksó Nóra

A hallásromlás szoros összefüggést mutat a szív- és érrendszeri betegségekkel, valamint a cukorbetegséggel is. Régóta ismert, hogy ezeknél a betegségeknél az omega-3-zsírsav fogyasztása javíthat az állapoton, így nem csoda, hogy ezeknek az értékes zsírsavaknak a hallás megóvásában is szerepük van.

Számos tanulmány kimutatta ezt a kapcsolatot, és azt is felfedezték, hogy a korral járó hallásromlás azok között a leggyakoribb, akik a legkevesebb omega-3-mat fogyasztják.

A hatás annak köszönhető, hogy az omega-3-zsírsavak lassítják az érelmeszesedés folyamatát, mely alattomosan akár éveken, évtizedeken át is tarthat. Az artériákban található zsírlerakódások, plakkok, gátolják az egészséges véráramlást - még a fülben is. A belső fül rossz vérellátása pedig nagymértékben hozzájárul a hallásért felelős hallószőrök pusztulásához. Az időskori hallásromlásnál gyakran a hallószőrök elhalása áll a háttérben, különösen azoknál, akiknek a családjában halmozottan fordul elő ilyen típusú halláscsökkenés. Nem mellesleg ugyanilyen hatást váltanak ki az erős zajok, és a hangosan hallgatott zene is.

Az omega-3-zsírsavak legfőbb forrásai a tengeri halak (lazac, hering), de hozzájuthatunk dió, repceolaj és lenmagolaj fogyasztásával is. A pozitív hatáshoz, azaz a hallás megóvásához, illetve a hallásromlás fokozódásának mérsékléséhez már az is elegendő, ha hetente egyszer-kétszer eszünk egy adag halat (ez kb. 10 dkg mennyiséget jelent hőkezelt állapotban).

Egészség

Szabadidő

Sport

50+

Kisgyermekek

Tinik

Celebek

Hallásvédelem

Érdekességek

Infografikák