Védjed D-vitaminnal kisbabád hallását

  • 29.01.2017
  • Jáksó Nóra

A halláscsökkenésnek és a siketségnek számos közvetlen, jól ismert kiváltó faktora lehet, ám léteznek olyan közvetett okok is, melyek kevésbé képezték alapos kutatás tárgyát, mégis jelentős szerepet játszhatnak a hallásromlás kialakulásában. Utóbbi okok közé tartozik a D-vitamin hiánya.

A D-vitamint elsősorban, mint csontvédő vitamint ismerjük, mely a kalcium felszívódásának támogatása által segít megőrizni csontjaink egészségét, és csökkenteni a csontritkulás kockázatát. Ezen túl a D-vitamin fontos szerepet tölt be az immunrendszer működésében, a fertőzések leküzdésében, az izommozgásban, az ideg-ingerület átvitelben, hiánya pedig összefüggésbe hozható bizonyos daganatos betegségek fokozott kockázatával.

Egy 2012-es indiai tanulmány arra hívja fel a figyelmet, hogy a D-vitamin kellő bevitele terhesség idején is mennyire fontos többek között a hallás épségének megőrzése érdekében.

Ha a várandós kismama szervezetében túl alacsony a D-vitamin szint, akkor megnő az alacsony születési súly, a koraszülés, a légzőszervi fertőzések esélye, valamint súlyos veleszületett halláskárosodást is eredményezhet a kisbabánál.

A D-vitamin hiánya hozzájárul a belső fülben lévő csiga demineralizációjához (ásványianyag-vesztéséhez), megzavarja a hallás idegi folyamatához szükséges kalcium anyagcserét, s mindez a hallószőr-sejtek degeneratív elváltozásához, és belső fül eredetű siketséghez vezethet. Ezért fordul elő, hogy halláscsökkenés esetén javulhat a hallás, ha helyreállítják a szervezet megfelelő D-vitamin szintjét.

Annak érdekében, hogy megelőzhessük a koraszülés, szülési aszfixia (légzésleállás), alacsony születési súly, veleszületett tüdőgyulladás következtében kialakuló siketséget, minden terhes kismamának gondoskodnia kell a szükséges D-vitamin bevitelről.

A D-vitamin természetes módon képződik a bőrünkben, ha elegendő időt töltünk a napon. De ha nem ér minket naponta legalább tíz percig napfény, akkor érdemes a pótlásáról gondoskodnunk. Idősebb korban is indokolt a plusz bevitele, mert már nem termelődik elegendő D-vitamin a szervezetben, ami hozzájárulhat az időskori hallásromláshoz.

Fő forrásai a zsíros halak – tonhal, makréla, lazac – és a halmáj olajok, kisebb mennyiségben a tojásban, sajtban, vajban és margarinban is találunk, illetve étrendkiegészítő formájában is pótolhatjuk.

Egészség

Szabadidő

Sport

50+

Kisgyermekek

Tinik

Celebek

Hallásvédelem

Érdekességek

Infografikák