Motorok és halláskárosodás

  • 23.05.2014
  • Varga Zsófia

Csak egy pár füled van

A motorosok nagy figyelmet fordítanak a sérülések megelőzésére, a biztonságra. Ugyanakkor a témában mégis ritkán vitatják a hallásvédelem jelentőségét. Az gyakran elhangzik, hogy a motorosok füle elfárad egy hosszú utat követően, így nem véletlenül tapasztalható a füldugóhasználat látható népszerűsége. E téma viszont még így is háttérbe szorul az egyéb biztonsági elemek, mint a ruházat és a sisak mellett.

Nagyjából minden tizedik amerikai szenved halláskárosodástól, mely befolyásolja a beszéd megértésének képességét. A leggyakoribb kiváltó ok a túlzott zaj, ez az egyszerű dolog teszi veszélyessé a fülek számára a motorozást. A szélzaj autópályás közlekedési sebességnél könnyen eléri a 100dB feletti hangerősséget - ez megfelel egy láncfűrésznek vagy a szórakozóhelyeken tapasztalható hangerőnek. Bukósisak nélkül tízszer nagyobb a zaj, mint egyébként, így 30 perc is elegendő a károsodás kialakulásához. Remélhetőleg egy túra pedig azért hosszabb fél óránál.

A National Institute on Deafness and Other Communication Disorders adatai szerint a 20 és 69 év közötti amerikaiak 15%-a (26 millió fő) teszi ki magát a magas frekvenciájú halláskárosodás lehetőségének túlzott zaj által a munkahelyén vagy szabadidős tevékenység közben.

A halláskárosodással kapcsolatban két dolgot kell szem előtt tartanunk. Először is, a zaj okozta halláskárosodás megelőzhető. Másodszor, állandó. Ha tönkremegy a hallásunk, örökre búcsút mondhatunk neki.

A zaj okozta halláskárosodás már komoly dokumentációval rendelkezik, külön szabályok vonatkoznak rá, hogy mi az elfogadható expozíciós idő különböző szintű hangoknál. Az ilyen szabályzatok segítségével a motorosok is megtanulják, milyen zajok tekinthetőek károsnak, így mikor szembesülnek velük, dönthetnek azok minimalizálása mellett, csökkentve ezzel a halláskárosodás kialakulásának kockázatát. Mielőtt jobban beleásnánk magunkat a motoros hallásvesztés témájába, nézzük meg a halláscsökkenés fizikai okait, értsük meg magát a problémát, és hogy mit tesz a zaj a füleinkkel.

Halljátok, halljátok!

A fülben a hanghullámok elektrokémiai impulzusokká alakulnak, így képes őket feldolgozni az agy. A hullámok a külső fülbe érkeznek (tölcsérhez hasonló fülkagyló). A csatorna végén található a dobhártya, melyet a légnyomás hullámai megrezegtetnek, ez a rezgés halad tovább a három apró csontocska (kalapács, üllő, kengyel) révén. Végül eléri a csigát (folyadékkal töltött csontszerkezet, mely kúpos csőre hasonlít). Ezen a részen alakul át a rezgés olyanná, hogy a hallóidegen át az agyba juthasson. Itt történik a varázslat és a károsodás is.

Az agyalapi membrán a csiga folyadékkal teli, kúpos csőrendszerében találhatóak egyike. A rezgések a hártyán keresztül jutnak a Corti féle szerv szőrsejtjeihez. A finom csillók feladata, hogy a beérkező fizikai jeleket elektrokémiai információkká alakítsák. Nagyjából 15-20.000 ilyen szőrsejt létezik, sérülésük esetén nem képesek regenerálódni.

A túl hangos zajok károsítják, végül pedig elpusztítják ezeket a szőrsejteket. A károsodás mértéke függ az időtől és a hang intenzitásától. A rendkívül hangos, robbanásszerű zaj azonnali, maradandó károsodást okozhat, de a hosszabb, kevésbé hangos zajexpozíció is eredményezheti ugyanezt. Célunk, hogy a motorosok számára biztosítsuk azt a küszöbértéket, mely lehetővé teszi, hogy a hosszú túrákat élvezhessék és utána is képesek legyen a szeretteikkel kommunikálni.

A szél

Mindannyian tudjuk, hogy sokan néznek ferde szemmel a motorokra nem motorosként. Egyesek nagy hangerővel visszhangzó csövekre asszociálnak róluk. Azonban nem a kipufogó az elsődleges bűnös, amikor a zaj okozta halláscsökkenésről beszélünk a motoroknál. Alacsony sebességnél ez nem jelent problémát, de amikor egy lendületesebb tempót vesz fel a motoros, a szélzaj domináns hanggá válik.

A motorosok által autópályán tapasztalható hangerő nagymértékben függ a turbulenciától is. A legújabb kutatások szerint a zaj elsődleges forrása a sisak turbulenciájának következménye. A vizsgálati eredmények első bejelentésekor a sisak ellen lobbizók állították, hogy bebizonyosodott, a bukó használata ilyen szempontból szükségtelen. Ha azonban figyelembe vesszük az emberi fej és fül aerodinamikáját, a bukósisakok simább, áramvonalasabb formájúak, így lehetetlen, hogy nagyobb zaj keletkezzen használatuk mellett.

Ellenben: Tanulmányok kimutatták, hogy egyes sisakok kialakításuk révén felerősítenek bizonyos frekvenciájú hangokat, mely egyfelől kellemetlen, ráadásul halláscsökkenéshez vezethet. Azonban összehasonlítva, hogy sisakkal és anélkül milyen "támadás" éri a füleket motorozás közben, egyértelműen kijelenthető: a bukó nélkül jóval nagyobb a károsodás lehetősége.

Zajszint

Decibel (dB) Példa
140 Tűzijáték, lövések, hajtómű
130  Légkalapács, tűzoltóautó sziréna
120 Jet felszállás közben, szögbelövő, mennydörgés
110 Rock koncert, autó duda, jet felszállás
100 Benzines fűnyíró, MP3 lejátszó teljes hangerőn
90 Turmixgép, szerszámok, hajszárító
80 Elhaladó diesel teherautó, szemétszállító
70 Városi forgalom, porszívó, fűnyíró
60 Normál beszéd, irodai zaj
50 Csapadék, mosogatógép a szomszéd szobában
40 Csendes színház vagy könyvtár
30 Suttogás, vidéki éjszaka
20 Levelek susogása, boardcast stúdióban
10 Alig érzékelhető
0 Emberi hallás küszöbértéke

Bármit is teszel, autópályán nagy sebességgel motorozni zajos vállalkozás. Ahogy azt korábban említettem, a hosszabb, hangos zajexpozíció károsítja a hallást.

A hang intenzitásának mérése logaritmikus skálán történik. A leghalkabb, nem hallható hang 0dB értékű, innen megy a skála a 130dB-es fájdalomküszöbig. Amikor egy hang 10dB-lel nagyobb hangerejű, tízszer hangosabb, ha 20-szal emelkedik, százszor hangosabb, amikor 30dB-lel, ezerszer.

85dB az a határ, melytől lehetséges a maradandó halláskárosodás kialakulása. Más szóval, minél hosszabb ideig vagyunk 85dB-nél magasabb hangerősségnek kitéve, annál nagyobb kárt szenvedhet hallásunk. Az alábbi skálából megtudhatjuk, hány decibelen milyen időtartam tölthető el biztonságosan.

A hangos zajok okozta halláskárosodás többféle lehet. Rövidtávú fokozott zajterhelés ideiglenes küszöbeltolódást okoz. Képzeljük csak el, mintha egy csésze lenne a fülünkön egy koncert után. Ahogy a neve is mutatja, ez egy átmeneti tünet, de ismétlődése maradandó kárral járhat. A másik lehetséges hallásvesztés maradandó károsodást okoz, ezzel foglalkozik a cikk.

OSHA Permissable Noise Exposures

Zajszint (dB) Időtartam (óra)
90 8
92 6
95 4
97 3
100 2
105 1
110 0.5
115 0.25

Tömj bele egy zoknit!

A füldugó használata az egyik legjobb módja elkerülni motoron a zaj okozta halláskárosodást. Motorosok számára kínál a piac különböző szintű és kényelmű füldugókat. A pár forintos, egyszerű típusoktól a több tízezreket kóstáló, egyedi füldugókig mindenfélével felvértezhetjük magunkat.

A legolcsóbb és leggyakrabban felbukkanó típus a hab füldugó, mely megtalálható bármely gyógyszertárban és drogériában. Lehetnek különböző formájúak a hengeres kúpostól a golyószerű kialakításúig. Ezeket ugyanúgy kell behelyezni, összepödörjük az ujjainkkal, óvatosan a fülünkbe csúsztatjuk, majd várunk, míg visszanyeri formáját.

Hatékonyan csökkenti a zajt olyan szintre, hogy egész nap motorozhassunk károsodás nélkül. Általában 32dB zajcsökkentésre képesek, ez az érték a termék csomagolásán kell, hogy fel legyen tüntetve. Ezek egyszeri használatra alkalmasak, ezért az alkalmazást követően dobjuk el, és legközelebb használjunk másikat.

Azonban érdemes figyelni a füldugó behelyezésekor, ugyanis aki keskeny vagy az átlagtól eltérő formájú hallójárattal rendelkezik, annál előfordulhat, hogy nem tölti ki teljesen a fülét a szivacs. Ezen segíthetünk, ha felfelé húzzuk a fülkagylót, és így helyezzük be a dugót.

Másik jellemzője ennek a típusnak, hogy a magas és az alacsony frekvenciájú hangokat egyaránt tompítják, így a beszédet kevésbé hallani velük. A magasakat valamivel jobban szűri, ez pozitívumnak tekinthető, mivel a magas frekvenciájú hangok okoznak elsősorban sérülést.

A lamellás füldugók rugalmas műanyagból vagy szilikonból készülnek, bár akadnak köztük hab alapúak is. Általában kúp formájúak, a fülben mélyen helyezkednek el, így tökéletesen zárják a hallójáratot. Emiatt előfordulhat, hogy a hosszabb hallójárattal rendelkezők számára gondot okoz a füldugó eltávolítása.

Ezek a fajták egyedülállók, saját igényeinkhez tudjuk őket szabni. Cserélhetjük bennük a szűrőket, melyek speciális hangtartományokat engednek át és tompítanak. Szűrőképességük alacsonyabb, mint a hab füldugóké, a mérések szerint 12-20dB csökkentésre képesek.

Habár drágábbak az eldobható füldugóknál, hosszabb ideig használhatóak, mivel könnyen tisztíthatjuk őket szappanos vízzel.

A behelyezés megszokást igényel. Előfordulhat, hogy túl mélyre kerülnek. Csak addig nyomjuk, amíg kényelmesnek érezzük. Ha köhögési ingert tapasztalunk, ne próbáljuk tovább tolni. A használat gyakoriságától függően akár évekig megállják a helyüket, a kényelmet pedig már csak talán egy egyedi, fülre öntött füldugó verheti.

Azok számára, akik a tökéletes védelmet és kényelmet keresik a zaj okozta halláskárosodással szemben, az egyéni öntött füldugók lesznek a befutók. Az ilyen típus az öntött forma révén tökéletesen illeszkedik tulajdonosa hallójáratához, így könnyen behelyezhető és maximális zajcsillapításra képes. Ahogy a hab füldugóknál, ezeknél is azt tapasztalhatja az ember, hogy túl erősen tompít, és nehezen hall olyan hangokat, mint a forgalom és a beszéd.

Visszatérve a speciális füldugókra, használatukkal kevésbé érzi magát az ember túlterheltnek, így jobban képesek az útra figyelni. A különböző frekvenciájú hangok eltérő mértékben jutnak át a füldugó szűrőin, ezáltal nem egy zajturmix ömlik a fülekbe.

Egy ponton túl a fül nem tud több információt feldolgozni. Azonban, ha megtalálja a módját, hogy a beáramló jel – esetünkben a szélzaj - ne legyen olyan intenzív, marad erőforrás más hangok kezelésére.

Nem számít, melyik füldugót választjuk, a lényeg, hogy lépéseket teszünk a zaj csökkentésére. Néha elég egy kis igazítás a szélvédőn, hogy változzon a turbulencia. Ha a sisak állítható napellenzővel rendelkezik, győződjünk meg róla, hogy teljesen zárható legyen. Meleg időben használjuk a sisak szellőzőnyílásait, jelentősen nem növelik a tapasztalható zaj mértékét.

Ha a sisak bélése és a motoros feje között rés marad, a zaj könnyebben a fülekhez férhet. Erre érdemes figyelni új sisak vásárlásakor.

Ami a jövőt illeti

Két kutatási terület foglalkozik aktívan a motorosok által tapasztalt zajok csökkentésével. Az első elég nyilvánvaló. Olyan sisakokat kell tervezni, melyek jobban kiküszöbölik a szélzajt. Bár a gyártók gyakran emlegetik sisakjaik csendes mivoltát - főleg a prémium kategóriás termékeknél -, nincs elfogadott szabvány azok hallásvédő funkciójára. Szélcsatornás kísérletek eredményeivel találkozhatunk, de ezek inkább csak útmutatásként szolgálnak. Eszerint a Schubert sisakok tűnnek a leghalkabbnak. Az HJC és a Shoei ilyen vizsgálatok végzése révén igyekszik csökkenteni sisakjainál a turbulencia mértékét, melynek eredménye a 2014-es modelleknél már megmutatkozik.

A Shoei nem teszi közzé vizsgálatainak adatait, mivel nincs egységes eljárás a tesztelésben, az eredmények pedig erősen függnek a kísérlet típusától, melyről többet nem is árult el a cég. Felesleges a számok elemzése, amíg nincs egy elfogadható szabvány a tesztelés módszerére, melyet minden elemzés alkalmával használhatnak. Egyértelmű, hogy a motorosok és a gyártók számára is előnyös lenne a sisak zaj mérésének szabványosítása.

Egy másik érdeklődési terület a zajszűrős technológia. Aktív zajszűrőről beszélhetünk egy hangszóró esetén is, mely a hanghullámokat használja a káros frekvenciák megszüntetésére. Egyéb passzív módon is csökkenthető a szélzaj, mint a már említett füldugók révén.

Bár érdekesek ezek a fejlemények, a legjobb tanács, melyet adhatunk a motorosoknak, hogy minden útjukon viseljenek füldugót hallásuk védelme érdekében.

Forrás: Motorcycle.com

Egészség

Szabadidő

Sport

50+

Kisgyermekek

Tinik

Celebek

Hallásvédelem

Állatvilág

Érdekességek

Infografikák