Testmozgással a hallásért

  • 23.05.2014
  • Varga Zsófia

Legközelebb, amikor a kutyánk szomorúan hozza elénk a pórázát, hogy valaki játsszon vele, vegyük el tőle, tegyük rá, majd induljunk egy gyors sétára a környéken. Amellett, hogy kutyusunk is boldog lesz, a hallásunknak is jót fog tenni.

Mint más szervek testünkben, a hallás is az oxigéndús véráramlásra támaszkodik a hatékony működéshez. A csigában található szőrsejtek, melyek feladata a hang értelmezése, megkapják a külső fül által felvett impulzusokat. A rossz keringés következtében ez a folyamat kevésbé jól működik.

Azt már tudjuk, hogy a rendszeres testmozgás jót tesz a szív- és érrendszer egészségének, csökkenti a stroke, a magas vérnyomás, a cukorbetegség és az elhízás esélyét. Nem beszélve arról a pozitív hatásáról, hogy javítja a hangulatot és a stresszes állapotot. De azt vajon hányan tudják, hogy a fent említett betegségek a hallással is szoros kapcsolatban állnak?

Az időseb korosztályról szóló tanulmányok azt jelzik, hogy azok, akik szív- és érrendszeri betegségben szenvednek, 54%-kal nagyobb valószínűséggel lesznek halláskárosultak. A cukorbetegek pedig kétszer olyan gyakran szenvednek halláscsökkenéstől.

A testmozgás segít csökkenteni a stressz és a szorongás kialakulásának esélyét, melyek hatással vannak a hallásra is. Az 50 év felettiek közül azok, akiknek kezeletlen halláskárosodásuk van, nagyobb valószínűséggel számoltak be depresszióról, idegességről, dühről, frusztrációról, kevésbé vesznek részt társadalmi eseményeken, mint azok, akik hallókészüléket használnak. A testmozgás az endorfin felszabadulását váltja ki, növeli az agy szerotonin termelését, valamint a dopaminét és a norepinefrinét, melyek hangulatjavító vegyi anyagok. Továbbá a testmozgás növeli a társadalmi interakciók esélyét. A társadalmi elszigeteltség a kezeletlen halláskárosodás egyik mellékhatása.

Mennyi testmozgásra van szükség? Ez függ az általános egészségi állapottól, mit javasol az orvos. Az ajánlott mennyiség napi 30 percnyi kardiovaszkuláris aktivitás, heti öt alkalommal. Még azoknál is érezhető eredménye van a testmozgásnak, akik heti egy alkalommal tudnak csak valamilyen aktivitást beiktatni. Náluk 32%-kal kisebb valószínűséggel fejlődik ki halláscsökkenés. Ha nincs kutyánk, kérjük meg szomszédunkat, hogy sétáljon velünk egyet a környéken, vagy végezzünk más, testmozgással járó tevékenységet. Kertészkedjünk, kempingezzünk, mossuk le a kocsit, parkoljunk le messzebb a céltól, ezek mint jó módszerek az egészségi állapotunk javítására, és még a hallásunknak is jót tesz.

Forrás: Healthy Hearing

Egészség

Szabadidő

Sport

50+

Kisgyermekek

Tinik

Celebek

Hallásvédelem

Érdekességek

Infografikák