Út az egészséges halláshoz: séta, bicikli, úszás

  • 07.07.2014
  • Varga Zsófia

Ebben a zavaros, ellentmondásokkal teli világban néha nehéz tudni, mi jó nekünk és mi rossz. A legújabb diéta vagy egy népszerű, csodaszerként számon tartott gyógynövény. Mindig változnak ezek a dolgok, ahogy újabb és újabb kutatások eredményei jelennek meg. Az egészséges életmód tekintetében is minden a divaton múlik, mit kapnak fel éppen, viszont többnyire ezek a trendek nem egyenlőek a tényekkel. De akkor honnan tudjuk, mi a jó, mi az egészséges?

Az egyik módja megdönteni a mítoszokat, hiedelmeket, a józan ész használata. Járj utána, mi a hosszú élet titka, és mit igényel igazán a szervezet. Ellenőrizd, mi az, amit jóváhagyott az orvostudomány, és mi az, ami nem csak egy felkapott, gyorsan lecsengő hóbort. Az megrendíthetetlen tény, hogy a szív- és érrendszeri panaszok kapcsolatban állnak a rendszeres testmozgással és ezzel együtt a jobb hallással. Egyszerűen fogalmazva, az egészséges erek és a szív fontos a test minden egyes részének.

Légy fit!

Korábbi tanulmányok közvetlen kapcsolatot mutatnak az érrendszer, a rendszeres testmozgás és a jobb hallás között. Bár a hallás élessége és a hallásküszöb nem teljesen a mi felügyeletünk alatt áll, de bizonyos egészségügyi, élettani hatások befolyásolják a hallás érzékenységét. Számos tanulmány igazolja a tényt, hogy a szív- és érrendszer egészsége összefügg a hallás küszöbértékével. Életkortól függetlenül, ha az ember nem építi be az életébe a rendszeres testmozgást, rosszabb lesz a hallása, mint azoknak, akik gyakran mozognak.

Új eredmények

A kutatók folyamatosan bővítik ismereteiket, elővesznek régi tanulmányokat, kutatnak új eredmények után. A vizsgálatok egyik területe az otoakusztikus emisszió: a készülék által kibocsátott hangingerek hatására a belső fülben lévő szőrsejtek működésbe lépnek, az eközben keletkező hangjelenséget mérik, analizálják.

Egy tanulmányhoz rengeteg beteg hallását vizsgálták meg. Kitértek mindenféle területre, vizsgálták, hogy elzárja-e valami az alany hallásának útját, mikor hall bizonyos hangokat (hallásküszöb vizsgálat), mérték a dobhártya mobilitását (timpanometria) stb.

Az előzetes adatok kapcsolatot tárnak fel a hallás és az érrendszer fittsége között. Habár ezek az eredmények főleg halláskárosodással élő emberek vizsgálatából származnak, ugyanúgy jelentős lehet a jól hallók számára is. Az idősebb korosztálynál egyaránt sokat számíthat a rendszeres testmozgás, megőrizhető a hallórendszer érzékenysége. Ha a család múltjában már megjelent valakinél halláskárosodás, fokozottan érdemes odafigyelni, és rászokni a rendszeres edzésre. Persze ez nem azt jelenti, hogy nem lehet egészséges azoknak az érrendszere, akik mozgásszegény életmódot élnek, mert igen is lehet, de csökkenthető vele a probléma kialakulásának esélye, és növeli a normál hallás fennmaradásának lehetőségét még idős korban is.

A szív tudja

A szívizomzat folyamatos kondicionálást igényel, ebben semmi új nincs. Az orvosok szerint így jobban ellenállunk a stressznek, a szívrohamnak, és számos más egészségügyi komplikációnak.

Az optimális eredmény érdekében azt tanácsolják, hogy hetente 3-4 alkalommal 30-60 perces testmozgást iktassunk be. Sajnos a legtöbb ember szervezete nem kap kellő mennyiségű fizikai aktivitást, sőt, a legtöbben egyáltalán nem mozognak. Sokan túl nagy fáradtságnak érzik a hosszú munkanap utáni testmozgást, nincs erejük már hozzá a nap végén.

De nyugalom, nincs szükség nagy izzadásra, szenvedésre, a mérsékelt testmozgás is elég lehet, és kellően hatékony, ráadásul még az ízületeknek is jobb. Ilyen mozgásforma lehet a séta, túrázás, kerékpározás, úszás, melyek kiválóak az érrendszer és a szív egészségének fenntartására. Egyáltalán nem kell drága gépeket vagy edzőtermi bérletet vásárolni. Elég egy nagy séta, hogy fittek és egészségesek maradjunk, megőrizve ezzel testünk, vele együtt pedig hallásunk épségét.

Forrás: Healthy Hearing

Egészség

Szabadidő

Sport

50+

Kisgyermekek

Tinik

Celebek

Hallásvédelem

Érdekességek

Infografikák