Jó pap holtig tanul, persze csak akkor, ha képes megtalálni azt a metódust, amellyel gyötrelmek nélkül, mondhatjuk, játszva sajátítja el az ismereteket, úgy, hogy a megszerzett tudás ne vesszen a feledés homályába idejekorán. Mindannyiunknak vannak emlékei a gimnáziumban, egyetemen feladott tételek magolásáról, átvirrasztott éjszakákról, vizsgadrukkról, amelyek során rendre azt ismételgettük magunkban, hogy „vajon mindent megtanultam?”, „mit fogok húzni?”, „biztosan nem a jó módszert választottam”, „ő miért tud többet, mint én?” stb.
Amikor egy négyszáz oldalas könyv bármelyik apró betűs részébe belekérdezhet a tanár, az ember elgondolkozik, hogy hogyan is fogjon hozzá az ismeretanyag „bekebelezésébe”. Olvasgatjuk, kiemeljük a fontosabb részeket, aztán az egészet kezdjük elölről. Amikor már úgy érezzük, többet egyszerűen képtelenek vagyunk az anyaggal foglalkozni, nyugovóra térünk, majd belepi magát agyunkba az inszomnia egy kis transzparenssel, amin ez áll: „figyelj már, semmit nem tudsz, hogy gondoltad, hogy most aludni fogsz?” Újratervezés, és nyomás újra a könyv felé…
Tény, hogy mindenkinek saját magának kell kitapasztalnia, hogy melyik az a módszer, amellyel a leghatékonyabban sajátítja el a számára szükséges ismereteket. Léteznek különféle tesztek, amelyek hozzávetőlegesen megmutatják, hogy például vizuális vagy auditív típusú tanulók vagyunk-e. A tesztet saját magunkon is elvégezhetjük, az eredmény ismeretében pedig különböző praktikákkal megkönnyíthetjük a tanulást saját magunk számára. Mint tudjuk, a látás után a legfontosabb érzékelés a hallás. Az auditív típusú tanulók sokkal könnyebben tanulnak, ha hallják is az adott tananyagot, és még könnyebben, ha a hallottakat személyhez vagy helyhez tudják kötni.
A teszt indulhat azzal, hogy órán ülj legelőre, hogy minél akadálytalanabbul érkezzen hozzád az információ! Óra előtt végezz egy könnyed meditációs gyakorlatot, lazulj el, összpontosíts magadra és a várható tananyagra, mondd el magadban, hogy miért fontos ez az anyag, ez az alkalom, miért lényeges, hogy megtanuld a hallott ismereteket. A hatásfok növelése érdekében ugyanezt óra után is végezd el, mélyítsd a hallottakat, erősítsd magadban azt, hogy miért kell neked ezeket a tételeket, gondolatokat megtanulnod.
Rendezz „tanulás-konerteket”! Az órán elhangzottakat vagy a könyvben leírtakat felveheted/felmondhatod diktafonra, számítógépre, MP3-lejátszóra. Ma már egész könnyen szerkeszthetsz alá zenét – választhatsz megnyugtató, rekreáló aláfestő muzsikát, de akár kedvenc dalaiddal is „színesítheted” a száraz tananyagot. Amikor tanulsz, csupán visszahallgatod a felmondottakat, így az agyad sokkal könnyebben befogadja és elraktározza az ismereteket. Elalvás előtti relaxációs állapotban is hatékony lehet a módszer, amellyel drámaian megnövelheted az esélyét annak, hogy elméd erőlködés nélkül felidézze a szükséges információkat majd.
2014 © Minden, ami hallás Impresszum | Adatvédelem | Állásajánlat