Ha hallásvédő nélkül motorozunk, kockáztatjuk hallásunk épségét. Ezért tizenkét hallásvédőt hasonlítunk össze.
Hallgatnál egy pokolian csikorgó körfűrészt órákon át fülvédő nélkül? Persze, hogy nem, mert körülbelül 100dB hangerőn tartózkodni hosszútávon nem túl egészséges. Motorral az autópályán nagy sebességnél, füldugó nélkül száguldani valószínűleg nem a legjobb döntés. A körfűrész és a 130km/h száguldás a füleknek nagyjából ugyanazt jelenti hosszútávon. Ráadásul itt 100dB-es hangerőről beszélünk, miközben a munkavédelem által meghatározott, veszélyesnek számító érték 85dB-nél kezdődik. Azok, akik figyelmen kívül hagyják hallásuk védelmét, számolhatnak vele, hogy idővel kevésbé fogják hallani a magas frekvenciájú hangokat. A fül csigájában található szőrsejtek, melyek a hanghullámok feldolgozásáért felelősek, a zajterhelés hatására sérülnek. Ez együtt jár azzal, hogy a beszédet egyre kevésbé értjük meg.
Ennek megelőzése érdekében a motorosnak meg kell győződnie róla, hogy védve van-e a hallása. Nem szabad azonban teljesen kizárni minden hangot, hiszen a közlekedésben ez elég veszélyes lenne. Nem hallaná jól az utasát, a szirénát és a hasonló hasznos hangokat. A tesztben szereplő 12 füldugónál nem csak a zajcsillapítással foglalkozunk, hanem a motorkerékpáron való alkalmazással is. És persze nem elhanyagolható a füldugók kényelme sem, a legjobb típus tökéletesen kell, hogy illeszkedjen.
Tulajdonságok: formatartó, lemezes szerkezetű füldugó, többször használható, két cserélhető szűrőkészlet, műbőr tároló a készletben
Használat: nagyon egyszerű behelyezés, használatra kész, viszonylag egyszerű szűrőcsere, szappanos vízzel tisztítható
Komfort: egyértelműen érezhető, de nem kellemetlen, biztosan a helyén marad, nem esik ki a sisak levételénél
Csillapítás gyakorlatban: zöld szűrő - jelentős csillapítású, sárga szűrő - a motor- és a szélzaj még erősebb csillapítása, a sziréna és a beszéd egyértelműen hallható, érthető marad, nincs elszigeteltségérzet
Csillapítás elméletben: egyenletesen jó csillapítás 10 és 30dB között a teljes frekvenciatartományban, a magasnál kicsit erősebben
Jól használható motoron.
Nincs miért panaszkodni: könnyen használható, kényelmes viselet, minőségi kivitelezés és felszereltség, gyakorlatban jól bevált csillapítás minden motoros élethelyzetnél.
Ítélet: nagyon jó
Tulajdonságok: formatartó, kúp alakú füldugó, többször használható (maximum néhány alkalommal), műanyag tároló a készletben
Használat: kissé nehézkes, macerás behelyezés azért, hogy a helyén maradjon, viszonylag könnyen tisztítható vízzel
Komfort: nagyon puha és kényelmes, nincs nyomásérzés, alig észrevehető hosszabb idő után is, nem esik ki a sisak levételénél
Csillapítás gyakorlatban: a motorozás közbeni szélzajt nagymértékben csökkenti, de nem teljesen nyomja el, a sziréna és a beszéd elég jól hallható marad
Csillapítás elméletben: egyenletesen jó csillapítás 10 és 35dB között a közép frekvenciatartományban, nagyon alacsony frekvenciájú hangok kissé tompábbak
Jól használható motoron.
Nem a legjobb, de megfelelő motoros hallásvédő lehet. A használat némi gyakorlatot igényel, de megéri a kényelem miatt. Korrekt áron juthatunk hozzá.
Ítélet: jó
Tulajdonságok: formatartó, kúp alakú füldugó, többször használható (maximum néhány alkalommal), műanyag tároló a készletben
Használat: viszonylag egyszerű, vékonyra lehet préselni és így a fülbe helyezni, a formája visszanyerése után biztosan ül a fülekben, viszonylag könnyen tisztítható vízzel
Komfort: nagyon puha és kényelmes, alig észrevehető hosszú idő elteltével is, nem esik ki a sisak levételénél
Csillapítás gyakorlatban: a motorhang elég tisztán hallható, a szélzajt erősen csillapítja, nincs elszigeteltségérzés, a sziréna és a beszéd hallható marad
Csillapítás elméletben: 5 és 35dB között a közép frekvenciatartományban, alacsonyabb frekvenciákon minimális vagy mérsékelt gyengülés
Motorozáshoz nem igazán alkalmas, de még elfogadható.
Összefoglalva:
Ez egy klasszikus általános füldugó, mely megfelelő lehet zajos munkahelyen, motoron viszont kevésbé. Kényelem szempontjából kiemelkedő. A ritkábban motorozóknak és a spórolni vágyóknak jelenthet átmeneti megoldást.
Ítélet: jó
Tulajdonságok: formatartó, gomba alakú füldugó, többször használható, műanyag tároló a készletben
Használat: könnyű behelyezés, de a kivétel nehézkes és fájdalmas lehet, könnyen tisztítható vízzel
Komfort: érezhető, de nem nyom, mozgatása (pl. sisak fel- és levétel) fájdalmas lehet, nem akad el a sisak bélésében
Csillapítás gyakorlatban: a szélzaj változatlan, a mély hangokat szinte teljesen elnyomja, összességében meglehetősen kellemetlen hangzást ad, a beszéd alig hallható
Csillapítás elméletben: enyhe, kissé szabálytalan csillapítás 5 és 10dB között a közepes frekvenciákon, alacsony frekvenciatartományban gyakorlatilag nem csillapít
Motoron való használat csak nagyon korlátozottan alkalmas.
Kezelhetőség és kényelem szempontjából elfogadható, legalábbis elméletben. De minden kis mozgatás kellemetlen lehet. A csillapítása elég szerény, ezért motoron való használatra nem alkalmas.
Ítélet: elégséges
Tulajdonságok: formatartó, kúp alakú füldugó, csak egyszeri használatra alkalmas, két méretben kapható: S-M (narancssárga), L-XL (zöld)
Használat: hengergetni kell behelyezés előtt, a formáját azonnal visszanyeri, ezért nagyon könnyen kicsúszik
Komfort: kellemetlen hab anyag, állandó idegentest-érzést kelt, nyom és kilóg a fülből, lassan kicsúszik és a sisak bélése is kiránthatja
Csillapítás gyakorlatban: a motorost szinte minden környezeti zajtól elszigeteli, de a szélzaj mégis zavaróan hallható, a beszéd nehezen érthető
Csillapítás elméletben: csak a középső frekvencián csillapít 5 és 15dB között, alacsony frekvencián minimális csillapítás
Nem motorozáshoz tervezték.
Gépek, ütvefúró használatakor vagy építkezéseken rövid ideig használható. Bukósisakkal viszont nem túl jó, mivel minden hangot gyengít.
Tulajdonságok: műanyag tárolóval, kúp alakú, formatartó füldugóval, többször használható
Használat: nagyon egyszerű, könnyen hengergethető, behelyezés után formatartó és tökéletesen illeszkedik, nagyon kényelmes hab anyag, viszonylag könnyen tisztítható vízzel
Komfort: gyakorlatilag nem érezni, nincs nyomásérzés, nem csúszik ki a fülből, hosszú idő után is kellemes, nem áll ki és nem akad el a sisak bélésében
Csillapítás gyakorlatban: jó vagy nagyon jó széles tartományban, nincs elszigeteltség, a beszéd és a sziréna hallható marad
Csillapítás elméletben: növekvő csillapítás a teljes frekvenciatartományban 5 és 40dB között
Motorozáshoz alkalmas, jól tervezett füldugó.
A lányos szín zavaró lehet, viszont a kényelem meggyőzheti bármelyik motorost. Könnyen kezelhető, kényelmes és kellően tompít, egyértelműen ajánlott a vásárlása.
Ítélet: nagyon jó
Tulajdonságok: formatartó, henger alakú füldugó, gyakori használatra ajánlott, műanyag tárolóval
Használat: egyszerű, könnyen hengergethető, a helyén marad, csak a hallójáratban nyeri vissza formáját, kényelmes szivacs, viszonylag könnyen tisztítható vízzel
Komfort: nagyon kényelmes, alig érezhető, minimális nyomásérzés, több órán át komfortos, nem lóg ki, nem akad el a sisak bélésében
Csillapítás gyakorlatban: tompítja a motorhangot és a szélzajt, minden zajt csillapít, teljesen elzár a környezettől, a beszéd és a sziréna alig hallható
Csillapítás elméletben: enyhén növekvő csillapítás 10 és 40dB között a teljes frekvenciatartományban
Bizonyos feltételek mellett (autópálya, nagy sebesség) alkalmas lehet motoron.
Összefoglalva:
Univerzális fülvédő, a lágy füldugók teljesen elzárják a zajokat. Emiatt nem alkalmas motoron való használatra, a fontos hangokat is tompítja. Autópályán viszont jó lehet.
Ítélet: jó
Tulajdonságok: deformálódó viaszfüldugó, egyszer használatos, műanyag tárolóval
Használat: egy kicsit nehézkes, a viaszt füldugóvá kell formálni és a fülbe helyezni, mire a sisak felkerül, elég zsíros a kezünk, sisakot óvatosan kell feltenni, hogy ne csússzon ki a füldugó
Komfort: állandó idegentest-érzés, nehéz elérni a tökéletes illeszkedést, hozzáér és összekeni a sisak bélését
Csillapítás gyakorlatban: a mély hangokat viszonylag erősen csillapítja, de a szélzaj egyértelműen átjön rajta, határozottan elzár a környezettől, a beszéd és a sziréna alig hallható
Csillapítás elméletben: 10dB-t csillapít az alacsony frekvenciatartományban, 1kHz-en 30-50dB-t
Nem alkalmas motoron való használatra.
A hirdetés szerint ideális alváshoz, pihenéshez. Jó, hogy a motorozásról nincs szó. Használata fáradtságos, kényelmetlen, folyamatos idegentest-érzést kelt.
Ítélet: elégtelen
Tulajdonságok: formatartó, gömb alakú füldugó, többször használható (kb. ötször ajánlott maximum), műanyag tárolóval
Használat: egyszerű, könnyen hengergethető, de kicsit tovább kell a fülnél tartani, hogy jól a helyén maradjon, viszont nagyon jó, kellemes hab füldugó, viszonylag könnyen tisztítható vízzel
Komfort: nagyon kényelmes, alig érezhető, nincs nyomásérzés, nem csúszik ki a fülből, minimálisan áll ki, nem akad el a sisak bélésében
Csillapítás gyakorlatban: kitűnő széles tartományban, de erősen elzár minden zajt, a beszéd alig érthető
Csillapítás elméletben: növekvő csillapítás az egész frekvenciatartományban 5 és 35dB között
Motoron való használatra kielégítő.
Alkalmas lehet motoron. Közutakon azonban túlzottan tompítja a hangokat, autópályán viszont nagy sebességnél jól jöhet, ha olcsó füldugót szeretnénk.
Ítélet: jó
Tulajdonságok: formatartó, lemezes szerkezetű füldugó, tartós, cserélhető szűrőkkel, habosított tárolóval
Használat: viszonylag könnyen behelyezhető, enyhén nehézkes szűrőcsere, könnyen tisztítható vízzel
Komfort: kissé érezhető, de nem okoz idegentest-érzést, egész könnyen behelyezhető, stabilan ül a fülekben, nem akad el a sisak bélésében
Csillapítás gyakorlatban: jó vagy kiváló csillapítás a motorhanggal és a szélzajjal szemben, a beszéd és a sziréna egyértelműen hallható marad, nincs elszigeteltségérzet
Csillapítás elméletben: egyenletesen jól csillapít 10 és 35dB között a teljes frekvenciatartományban
Abszolút jól használható.
Nyilvánvaló, hogy a speciális Alpine füldugó első helyét nem veheti el, viszont a Pinlock hasonlóan magas szintet ér el. Motor- és autóvezetőknek egyaránt ajánlott megvásárlásra.
Ítélet: nagyon jó
Tulajdonságok: deformálódó szilikon fülpárna, akár többszöri használatra (szappanos vízzel tisztítható), műanyag tárolóval
Használat: elég egyszerű, gyorsan megtalálja a helyét a fülben és ott is marad, viszonylag könnyen tisztítható vízzel
Komfort: egyértelműen érezhető, mégis kényelmes, nem nyom, kiemelkedik, de nem túlzottan, kissé elakadhat a sisak bélésében
Csillapítás gyakorlatban: főleg a mély hangokat csillapítja, a szélzajt viszont kevésbé, torzítja a beérkező hangokat, a beszéd alig érthető
Csillapítás elméletben: az alacsony frekvenciatartományban mérsékelten gyengít (5dB), a közép frekvenciatartományban erősen ingadozó a teljesítmény, 20 és 55dB között
Motorkerékpáron feltételesen alkalmas.
Működési elve alapján olyan, mint az Ohropax classic, csak annál egy kicsit jobb. A csillapítás miatt viszont nem kifejezetten alkalmas motoron történő használatra.
Ítélet: elégséges
Tulajdonságok: fém tárolóval, formatartó, kúp alakú füldugó, egyszeri használatra
Használat: egyszerű, hengergetés után a fülbe kell helyezni és ott tartani, amíg visszanyeri a formáját, ekkor stabilan ül a fülekben, kellemes
Komfort: nagyon magas komfort, kényelmes, alig érezhető, nem nyom, nem csúszik ki, kicsit kilóg a fülből, de nem akad el a sisak bélésében
Csillapítás gyakorlatban: csillapítja a motorhangot és a szélzajt, határozottan elszigetel a külvilágtól, a beszéd alig érthető
Csillapítás elméletben: egységes, ugyanakkor nagyon erős csillapítás 40dB felett a teljes frekvenciatartományban
Motoron bizonyos feltételek között alkalmazható, mert túl erős a csillapítása.
Könnyen kezelhető, nagyon kényelmes és erős csillapítású, talán túl erős is. Hivatalosan eldobhatónak szánták, emiatt olcsó. A füldugók jól végzik a dolgukat, de inkább csak autópályán lehetnek jók motorozáshoz.
Ítélet: kielégítő
A nyomás kiküszöbölése
A hanghullámokat a külső fül közvetíti a dobhártyához. Ez adja át a középfülnek, amelyben az emberi test legkisebb csontjai, a hallócsontocskák (kalapács, üllő, kengyel) a levegő rezgéseit folyadék mozgásával továbbítanak a belsőfülbe. A csigában lévő folyadék a szőrsejteknek továbbítja a jelet. Mintegy 20 000 érzékelő sejt elektromos impulzusok révén adja át az információt a hallóidegnek az agytörzsben. Itt a jelek egyesülnek és feldolgozásra kerülnek. Az agy dekódolja a beérkező impulzusokat, és hozzárendeli annak értelmét – így értjük meg a beszédet. Az emberi fül által hallható frekvenciatartomány ideális esetben 16-tól 20 000Hz-ig tart.
Igazságtalanság: a teszt győztese egy speciálisan motorosoknak készített termék, a vizsgálatban pedig több olyan hallásvédő is szerepel, melyeknek ugyan lenne hova fejlődniük, de nem is motorra tervezték őket. De hát ilyen az élet, a vizsgálat középpontjában a hallásvédelem állt. A tesztben szereplő Mack's, Ohropax Color és Hansaplast hallásvédőkről érdemes elmondani, annak ellenére, hogy nem motorozáshoz fejlesztették ki őket, mégis jól használhatóak motoron, ha csak alkalmanként ülünk nyeregbe, ráadásul ezeknél az ár is alacsony. A gyakrabban motorozóknak viszont inkább az Alpine és a Pinlock füldugókat ajánljuk. Bár az áruk jóval magasabb, megéri a befektetést.
Forrás: Motorrad
2014 © Minden, ami hallás Impresszum | Adatvédelem | Állásajánlat