A motorosok nagy figyelmet fordítanak a sérülések megelőzésére, a biztonságra. Ugyanakkor a témában mégis ritkán vitatják a hallásvédelem jelentőségét. Az gyakran elhangzik, hogy a motorosok füle elfárad egy hosszú utat követően, így nem véletlenül tapasztalható a füldugóhasználat látható népszerűsége. E téma viszont még így is háttérbe szorul az egyéb biztonsági elemek, mint a ruházat és a sisak mellett.
Nagyjából minden tizedik amerikai szenved halláskárosodástól, mely befolyásolja a beszéd megértésének képességét. A leggyakoribb kiváltó ok a túlzott zaj, ez az egyszerű dolog teszi veszélyessé a fülek számára a motorozást. A szélzaj autópályás közlekedési sebességnél könnyen eléri a 100dB feletti hangerősséget - ez megfelel egy láncfűrésznek vagy a szórakozóhelyeken tapasztalható hangerőnek. Bukósisak nélkül tízszer nagyobb a zaj, mint egyébként, így 30 perc is elegendő a károsodás kialakulásához. Remélhetőleg egy túra pedig azért hosszabb fél óránál.
A National Institute on Deafness and Other Communication Disorders adatai szerint a 20 és 69 év közötti amerikaiak 15%-a (26 millió fő) teszi ki magát a magas frekvenciájú halláskárosodás lehetőségének túlzott zaj által a munkahelyén vagy szabadidős tevékenység közben.
A halláskárosodással kapcsolatban két dolgot kell szem előtt tartanunk. Először is, a zaj okozta halláskárosodás megelőzhető. Másodszor, állandó. Ha tönkremegy a hallásunk, örökre búcsút mondhatunk neki.
A zaj okozta halláskárosodás már komoly dokumentációval rendelkezik, külön szabályok vonatkoznak rá, hogy mi az elfogadható expozíciós idő különböző szintű hangoknál. Az ilyen szabályzatok segítségével a motorosok is megtanulják, milyen zajok tekinthetőek károsnak, így mikor szembesülnek velük, dönthetnek azok minimalizálása mellett, csökkentve ezzel a halláskárosodás kialakulásának kockázatát. Mielőtt jobban beleásnánk magunkat a motoros hallásvesztés témájába, nézzük meg a halláscsökkenés fizikai okait, értsük meg magát a problémát, és hogy mit tesz a zaj a füleinkkel.
A fülben a hanghullámok elektrokémiai impulzusokká alakulnak, így képes őket feldolgozni az agy. A hullámok a külső fülbe érkeznek (tölcsérhez hasonló fülkagyló). A csatorna végén található a dobhártya, melyet a légnyomás hullámai megrezegtetnek, ez a rezgés halad tovább a három apró csontocska (kalapács, üllő, kengyel) révén. Végül eléri a csigát (folyadékkal töltött csontszerkezet, mely kúpos csőre hasonlít). Ezen a részen alakul át a rezgés olyanná, hogy a hallóidegen át az agyba juthasson. Itt történik a varázslat és a károsodás is.
Az agyalapi membrán a csiga folyadékkal teli, kúpos csőrendszerében találhatóak egyike. A rezgések a hártyán keresztül jutnak a Corti féle szerv szőrsejtjeihez. A finom csillók feladata, hogy a beérkező fizikai jeleket elektrokémiai információkká alakítsák. Nagyjából 15-20.000 ilyen szőrsejt létezik, sérülésük esetén nem képesek regenerálódni.
A túl hangos zajok károsítják, végül pedig elpusztítják ezeket a szőrsejteket. A károsodás mértéke függ az időtől és a hang intenzitásától. A rendkívül hangos, robbanásszerű zaj azonnali, maradandó károsodást okozhat, de a hosszabb, kevésbé hangos zajexpozíció is eredményezheti ugyanezt. Célunk, hogy a motorosok számára biztosítsuk azt a küszöbértéket, mely lehetővé teszi, hogy a hosszú túrákat élvezhessék és utána is képesek legyen a szeretteikkel kommunikálni.
Mindannyian tudjuk, hogy sokan néznek ferde szemmel a motorokra nem motorosként. Egyesek nagy hangerővel visszhangzó csövekre asszociálnak róluk. Azonban nem a kipufogó az elsődleges bűnös, amikor a zaj okozta halláscsökkenésről beszélünk a motoroknál. Alacsony sebességnél ez nem jelent problémát, de amikor egy lendületesebb tempót vesz fel a motoros, a szélzaj domináns hanggá válik.
A motorosok által autópályán tapasztalható hangerő nagymértékben függ a turbulenciától is. A legújabb kutatások szerint a zaj elsődleges forrása a sisak turbulenciájának következménye. A vizsgálati eredmények első bejelentésekor a sisak ellen lobbizók állították, hogy bebizonyosodott, a bukó használata ilyen szempontból szükségtelen. Ha azonban figyelembe vesszük az emberi fej és fül aerodinamikáját, a bukósisakok simább, áramvonalasabb formájúak, így lehetetlen, hogy nagyobb zaj keletkezzen használatuk mellett.
Ellenben: Tanulmányok kimutatták, hogy egyes sisakok kialakításuk révén felerősítenek bizonyos frekvenciájú hangokat, mely egyfelől kellemetlen, ráadásul halláscsökkenéshez vezethet. Azonban összehasonlítva, hogy sisakkal és anélkül milyen "támadás" éri a füleket motorozás közben, egyértelműen kijelenthető: a bukó nélkül jóval nagyobb a károsodás lehetősége.
Decibel (dB) | Példa |
140 | Tűzijáték, lövések, hajtómű |
130 | Légkalapács, tűzoltóautó sziréna |
120 | Jet felszállás közben, szögbelövő, mennydörgés |
110 | Rock koncert, autó duda, jet felszállás |
100 | Benzines fűnyíró, MP3 lejátszó teljes hangerőn |
90 | Turmixgép, szerszámok, hajszárító |
80 | Elhaladó diesel teherautó, szemétszállító |
70 | Városi forgalom, porszívó, fűnyíró |
60 | Normál beszéd, irodai zaj |
50 | Csapadék, mosogatógép a szomszéd szobában |
40 | Csendes színház vagy könyvtár |
30 | Suttogás, vidéki éjszaka |
20 | Levelek susogása, boardcast stúdióban |
10 | Alig érzékelhető |
0 | Emberi hallás küszöbértéke |
Bármit is teszel, autópályán nagy sebességgel motorozni zajos vállalkozás. Ahogy azt korábban említettem, a hosszabb, hangos zajexpozíció károsítja a hallást.
A hang intenzitásának mérése logaritmikus skálán történik. A leghalkabb, nem hallható hang 0dB értékű, innen megy a skála a 130dB-es fájdalomküszöbig. Amikor egy hang 10dB-lel nagyobb hangerejű, tízszer hangosabb, ha 20-szal emelkedik, százszor hangosabb, amikor 30dB-lel, ezerszer.
85dB az a határ, melytől lehetséges a maradandó halláskárosodás kialakulása. Más szóval, minél hosszabb ideig vagyunk 85dB-nél magasabb hangerősségnek kitéve, annál nagyobb kárt szenvedhet hallásunk. Az alábbi skálából megtudhatjuk, hány decibelen milyen időtartam tölthető el biztonságosan.
A hangos zajok okozta halláskárosodás többféle lehet. Rövidtávú fokozott zajterhelés ideiglenes küszöbeltolódást okoz. Képzeljük csak el, mintha egy csésze lenne a fülünkön egy koncert után. Ahogy a neve is mutatja, ez egy átmeneti tünet, de ismétlődése maradandó kárral járhat. A másik lehetséges hallásvesztés maradandó károsodást okoz, ezzel foglalkozik a cikk.
OSHA Permissable Noise Exposures
Zajszint (dB) | Időtartam (óra) |
90 | 8 |
92 | 6 |
95 | 4 |
97 | 3 |
100 | 2 |
105 | 1 |
110 | 0.5 |
115 | 0.25 |
A füldugó használata az egyik legjobb módja elkerülni motoron a zaj okozta halláskárosodást. Motorosok számára kínál a piac különböző szintű és kényelmű füldugókat. A pár forintos, egyszerű típusoktól a több tízezreket kóstáló, egyedi füldugókig mindenfélével felvértezhetjük magunkat.
A legolcsóbb és leggyakrabban felbukkanó típus a hab füldugó, mely megtalálható bármely gyógyszertárban és drogériában. Lehetnek különböző formájúak a hengeres kúpostól a golyószerű kialakításúig. Ezeket ugyanúgy kell behelyezni, összepödörjük az ujjainkkal, óvatosan a fülünkbe csúsztatjuk, majd várunk, míg visszanyeri formáját.
Hatékonyan csökkenti a zajt olyan szintre, hogy egész nap motorozhassunk károsodás nélkül. Általában 32dB zajcsökkentésre képesek, ez az érték a termék csomagolásán kell, hogy fel legyen tüntetve. Ezek egyszeri használatra alkalmasak, ezért az alkalmazást követően dobjuk el, és legközelebb használjunk másikat.
Azonban érdemes figyelni a füldugó behelyezésekor, ugyanis aki keskeny vagy az átlagtól eltérő formájú hallójárattal rendelkezik, annál előfordulhat, hogy nem tölti ki teljesen a fülét a szivacs. Ezen segíthetünk, ha felfelé húzzuk a fülkagylót, és így helyezzük be a dugót.
Másik jellemzője ennek a típusnak, hogy a magas és az alacsony frekvenciájú hangokat egyaránt tompítják, így a beszédet kevésbé hallani velük. A magasakat valamivel jobban szűri, ez pozitívumnak tekinthető, mivel a magas frekvenciájú hangok okoznak elsősorban sérülést.
A lamellás füldugók rugalmas műanyagból vagy szilikonból készülnek, bár akadnak köztük hab alapúak is. Általában kúp formájúak, a fülben mélyen helyezkednek el, így tökéletesen zárják a hallójáratot. Emiatt előfordulhat, hogy a hosszabb hallójárattal rendelkezők számára gondot okoz a füldugó eltávolítása.
Ezek a fajták egyedülállók, saját igényeinkhez tudjuk őket szabni. Cserélhetjük bennük a szűrőket, melyek speciális hangtartományokat engednek át és tompítanak. Szűrőképességük alacsonyabb, mint a hab füldugóké, a mérések szerint 12-20dB csökkentésre képesek.
Habár drágábbak az eldobható füldugóknál, hosszabb ideig használhatóak, mivel könnyen tisztíthatjuk őket szappanos vízzel.
A behelyezés megszokást igényel. Előfordulhat, hogy túl mélyre kerülnek. Csak addig nyomjuk, amíg kényelmesnek érezzük. Ha köhögési ingert tapasztalunk, ne próbáljuk tovább tolni. A használat gyakoriságától függően akár évekig megállják a helyüket, a kényelmet pedig már csak talán egy egyedi, fülre öntött füldugó verheti.
Azok számára, akik a tökéletes védelmet és kényelmet keresik a zaj okozta halláskárosodással szemben, az egyéni öntött füldugók lesznek a befutók. Az ilyen típus az öntött forma révén tökéletesen illeszkedik tulajdonosa hallójáratához, így könnyen behelyezhető és maximális zajcsillapításra képes. Ahogy a hab füldugóknál, ezeknél is azt tapasztalhatja az ember, hogy túl erősen tompít, és nehezen hall olyan hangokat, mint a forgalom és a beszéd.
Visszatérve a speciális füldugókra, használatukkal kevésbé érzi magát az ember túlterheltnek, így jobban képesek az útra figyelni. A különböző frekvenciájú hangok eltérő mértékben jutnak át a füldugó szűrőin, ezáltal nem egy zajturmix ömlik a fülekbe.
Egy ponton túl a fül nem tud több információt feldolgozni. Azonban, ha megtalálja a módját, hogy a beáramló jel – esetünkben a szélzaj - ne legyen olyan intenzív, marad erőforrás más hangok kezelésére.
Nem számít, melyik füldugót választjuk, a lényeg, hogy lépéseket teszünk a zaj csökkentésére. Néha elég egy kis igazítás a szélvédőn, hogy változzon a turbulencia. Ha a sisak állítható napellenzővel rendelkezik, győződjünk meg róla, hogy teljesen zárható legyen. Meleg időben használjuk a sisak szellőzőnyílásait, jelentősen nem növelik a tapasztalható zaj mértékét.
Ha a sisak bélése és a motoros feje között rés marad, a zaj könnyebben a fülekhez férhet. Erre érdemes figyelni új sisak vásárlásakor.
Két kutatási terület foglalkozik aktívan a motorosok által tapasztalt zajok csökkentésével. Az első elég nyilvánvaló. Olyan sisakokat kell tervezni, melyek jobban kiküszöbölik a szélzajt. Bár a gyártók gyakran emlegetik sisakjaik csendes mivoltát - főleg a prémium kategóriás termékeknél -, nincs elfogadott szabvány azok hallásvédő funkciójára. Szélcsatornás kísérletek eredményeivel találkozhatunk, de ezek inkább csak útmutatásként szolgálnak. Eszerint a Schubert sisakok tűnnek a leghalkabbnak. Az HJC és a Shoei ilyen vizsgálatok végzése révén igyekszik csökkenteni sisakjainál a turbulencia mértékét, melynek eredménye a 2014-es modelleknél már megmutatkozik.
A Shoei nem teszi közzé vizsgálatainak adatait, mivel nincs egységes eljárás a tesztelésben, az eredmények pedig erősen függnek a kísérlet típusától, melyről többet nem is árult el a cég. Felesleges a számok elemzése, amíg nincs egy elfogadható szabvány a tesztelés módszerére, melyet minden elemzés alkalmával használhatnak. Egyértelmű, hogy a motorosok és a gyártók számára is előnyös lenne a sisak zaj mérésének szabványosítása.
Egy másik érdeklődési terület a zajszűrős technológia. Aktív zajszűrőről beszélhetünk egy hangszóró esetén is, mely a hanghullámokat használja a káros frekvenciák megszüntetésére. Egyéb passzív módon is csökkenthető a szélzaj, mint a már említett füldugók révén.
Bár érdekesek ezek a fejlemények, a legjobb tanács, melyet adhatunk a motorosoknak, hogy minden útjukon viseljenek füldugót hallásuk védelme érdekében.
Forrás: Motorcycle.com
2014 © Minden, ami hallás Impresszum | Adatvédelem | Állásajánlat